Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013



Η ταχύτητα στο ποδόσφαιρο: Γράφει ο Σωτήρης Πετσιμέρης

 
 
Γράφει ο καθηγητής Φυσικής Αγωγής και προπονητής φυσικής κατάστασης Σωτήρης Πετσιμέρης
Η ταχύτητα στο ποδόσφαιρο-Η προπόνηση στην παιδική  και εφηβικη ηλικία

"Ταυτόχρονα με τη διεθνή τάση στο ποδόσφαιρο για αύξηση της δυναμικής και του ρυθμού παιχνιδιού,μεγαλωνουν και οι απαιτησεις στην ταχυτητα και στις επιμέρους μορφες της. Αυτο με τη σειρα του απαιτεί ακριβη γνωση των παραγόντων που καθοριζουν την ταχυτητα ως...
...προυποθεση για την ιδανικη ανάπτυξη της!
 ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Ταχύτητα ειναι η ικανότητα του ποδοσφαιριστή να διανύσει μια απόσταση όσο ποιο γρήγορα μπορεί στην μονάδα του χρονου!Η ταχύτητα ειναι μια αρκετά πολύπλευρη ικανότητα.Σε αυτή ανήκουν όχι μόνο η αντιδράση και η ενέργεια ,η γρήγορη εκκίνηση και το τρέξιμο,η ταχύτητα με τη μπάλα,το σπριντ και το σταμάτημα αλλά και η γρήγορη εκτίμηση και εκμετάλλευση μιας δεδομένης κατάστασης.Με βάση λοιπόν αυτό τον ορισμό,στο παιχνίδι του ποδόσφαιρου μπορούν να προσδιοριστούν και οι καθοριστικές επιμέρους ιδιοτητες της ταχύτητας του ποδοσφαιριστή!
ΜΟΡΦΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
1.Ταχύτητα ενέργειας.
2.Ταχύτητα δράσης με μπάλα
3.Ταχύτητα κίνησης χωρίς μπάλα
4.Ταχύτητα αντίδρασης
5.Ταχύτητα απόφασης
6.Ταχύτητα πρόβλεψης
7.Ταχύτητα αντίληψης
8.Ταχύτητα κυκλική και άκυκλη
9.Ταχύτητα εκκίνησης –εκρηκτική
10.Μέγιστη ταχύτητα
11.Αντοχή στην ταχύτητα
ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ Η ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΗΛΙΚΙΕΣ
1.Απο το είδος των μυικών ινων(ερυθρες/λευκες)
2.Ταχυδύναμη μυών
3.Βιοχημεία μυικών ινων(αποθεματα atp-cp και αυξηση τους μεσω προπόνησης.
4.Νευρομυική συνέργεια
5.Ελαστικότητα-ικανότητα διατασης και χαλαρωσης των μυικων ινων
6.Ψυχολογικες επιδρασεις.
7.Θερμοκρασια μυων
ΕΠΟΜΕΝΩΣ:Ο γεννημένος ποδοσφαιριστής διαθέτει υψηλή βασική ταχύτητα και καλη ταχύτητα εκκίνησης.Στο ποδόσφαιρο η ταχύτητα εκκίνησης μαζι με τη γενικήκαι ειδική αντοχή αποτελεί τον πιο σημαντικό παράγοντα φυσικής κατάστασης.
Οι ποδοσφαιριστές διαθέτουν υψηλό ποσοστό μυικών ινων ταχειας συστολής.Περιπου 60%
Η ταχυτητα στην παιδική και εφηβική ηλικία(8-16)πρέπει να αναπτυχτεί εγκαιρα!!
Η προπόνηση ταχύτητας θα πρέπει να περνα από 4 στάδια.
1.Καλλιεργεια της γενικης συναρμογης μέσα από δρομικες ασκήσεις.
2.Βελτιωση της ικανοτητας εκκινησης και αντιδρασης μέσα από αγωνιστικα συγγενεις προπονητικες μορφες.
3.Προπονηση ταχύτητας μέσα από ποδοσφαιρικα εξειδικευμενες προπονητικες μορφες με μπάλα.
4.Προπονηση δυναμης.
Σε αυτό το σημειο αξιζει να επισημανθει το εξης: Η δύναμη και η ισχύς μπορούν να καθορίσουν πόσο γρήγορα μπορεί να τρέξει κάποιος σε μια ευθεία γραμμή, αλλά σε ένα άθλημα το οποίο έχει πολλές αλλαγές κατεύθυνσης, το να μπορεί ένας αθλητής να είναι γρήγορος μόνο σε ευθείες γραμμές και να σηκώνει πολλά κιλά στο γυμναστήριο, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτά μπορούν να μεταφραστούν στο γήπεδο από πλευράς ποδοσφαιρικής ταχύτητας.
Η ταχύτητα στο ποδόσφαιρο είναι μια ικανότητα και όπως οποιαδήποτε άλλη ικανότητα μπορεί να διδαχτεί, μπορεί να αναπτυχτεί και μπορεί να βελτιωθεί, μέσω μιας συστηματικής, σταδιακής προπονητικής προσέγγισης.
Οι προπονητές νεαρών ποδοσφαιριστών, παρόλο που θεωρητικά, έχουν πάντοτε τις καλύτερες προθέσεις για το συμφέρον των παιδιών συχνά απλά αντιγράφουν ασκήσεις και προπονητικές μεθόδους που άκουσαν από κάπου η που είδαν επαγγελματικές ομάδες να κάνουν. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτά έχουν αρνητική επίδραση, τόσο στην ποδοσφαιρική, όσο και στη σωματική ανάπτυξη των νεαρών αθλητών.
Μην ξεχνάμε ότι πολλές ποδοσφαιρικές ομάδες ακόμα και επαγγελματικές χρησιμοποιούν τις γνώσεις προπονητών ταχύτητας του στίβου, για να βελτιώσουν την ταχύτητα των ποδοσφαιριστών. Αλλά η βιομηχανική της ταχύτητας σε ευθεία είναι πολύ διαφορετική από την ταχύτητα σε πολλές και διαφορετικές κατευθύνσεις, η οποία είναι αυτή που απαιτείται στο ποδόσφαιρο.Και αυτό γιατι θα βελτιώσει την γενική φυσική κατάσταση του ποδοσφαιριστή όμως θα έχει απειροελάχιστο όφελος για ένα αθλημα που στηριζεται σε πολλές αλλαγές κατεύθυνσης.
Στην παιδική ηλικία υπαρχει εντονη αναγκη για κίνηση,για συχνη αλλαγη της δραστηριοτητας.Για το λογο αυτό καθως και εξαιτιας της χαμηλοτερης αγαλακτικης και γαλακτικης ικανοτητας,η ποιοτητα και η ποσοτητα των προπονητικων περιεχομενων θα πρέπει να προσαρμόζεται σε κάθε στάδιο ηλικιας ξεχωριστα!
Οι ιδιοτητες ταχύτητας και ταχυδυναμης χρειαζεται να βελτιωνονται μέσα από παιχνιωδεις μορφες.Στο ποδοσφαιρο πρέπει να εφαρμοζονται και παιχνίδια που παιζονται και με τα ποδια αλλά και με τα χερια.Και αυτό επειδη η μεγαλυτερη επιδεξιοτητα του χεριου δινει τη δυνατοτητα για πιο γρηγορη εκτέλεση του παιχνιδιού σε μικρους χωρους.
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ
Η προπόνηση ταχύτητας θα πρέπει να ξεκινα εγκαιρα(από την πρωτη σχολικη ηλικία) γιατι σε αυτην την περιοδο μπορούν ακόμα να επηρεαστουν ικανοποιητικα το κεντρικο νευρικο συστημα και η δομή των μυικων ινων.
Σε κάθε προπονητική μοναδα να υπάρχουν στοιχεία ταχύτητας και ταχυδυναμης ανάλογα την ηλικία.
Λογω του υψηλού κινδυνου για τραυματισμούς στην αρχή της κάθε προπονητικής μοναδας ταχύτητας η ταχυδυναμης να γινεται πολύ καλη προθερμανση!
Η αυστηρη τηρηση σειρας ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ-ΔΙΑΤΑΣΗ-ΠΡΟΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ-ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ-ΑΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑ,θεωρείται εγγυηση για μια αποτελεσματικη προφυλαξη από τραυματισμούς.
Η προπόνηση ταχύτητας πάντα στην αρχή της προπόνησης και με τους αθλητές ξεκουραστους!!
Η προπόνηση ταχύτητας ειναι αποτελεσματικη μόνο με μεγιστο ρυθμο!!!Σημαντικο λοιπόν να τονιστει η ενταση και όχι η ποσοτητα!
Ενδειξη κοπωσης σημαινει και το τελος της προπόνησης ταχύτητας.
Απαγορευεται μετα από αγωνα να εκτελειται προπόνηση δυναμης.
Κατά την προπόνηση ταχύτητας πρέπει να προσεχθει η παραλληλη προπόνηση και των υπολοιπων παραγόντων που την επηρεαζουν όπως η δύναμη και η συναρμογη!!
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η ταχυτητα του ποδοσφαιριστή συνιστα μια πολύ συνθετη ιδιοτητα η όποια βασιζεται σε ψυχικες-γνωστικες-τακτικες επιμέρους ικανότητες φυσικες και τεχνικες.Αυτες παλι επηρεαζονται από συναισθηματα και βουλητικες ιδιοτητες.
Καμια μεμονωμενη η σε συνδυασμο με την ασκηση της ταχύτητας προπονηση δεν μπορεί να αντικαταστησει την προπόνηση με αγωνιστικο χαρακτήρα(ειδικες ασκήσεις σε πραγματικες καταστάσεις αγωνων)η του πραγματικου αγωνα
Η διαμορφωση των προπονητικων περιεχομενων κατά την προπόνηση στην παιδική και εφηβική ηλικία απαιτεί μια πολλαπλη ικανότητα από τον προπονητη ,γιατι σε ότι αφορα τα περιεχόμενα η προπόνηση θα πρέπει να διεξαγεται πολυπλευρα,αποφευγοντας την μονοτονια και αποκλειοντας τους κινδυνους.Τα περιεχόμενα θα πρέπει να προσαρμοζονται στα επιπεδα ικανοτητας αποδοσης και αναπτυξης και θα πρέπει να συμβαλλουν στην όσο γινεται πιο αμεση επιτευξη των προπονητικων στόχων!
Μόνο η σωστη επιστημονικη ανάπτυξη του παιδικου ποδόσφαιρου,που στηριζεται σε συγχρονους μεθόδους,στη δομή ενός προγραμματος,στη χρησιμοποιηση όλων των νεων προπονητικων τεχνικών, στην τεραστια διαθεση των γνωσεων από ερευνες και σε επαγγελματιες αρτια καταρτισμενους θα φερει τα προσδοκιμα αποτελεσματα!!
Ποδοσφαιριστές με αψογη τεχνική καταρτιση,που έχουν αναπτυξει ολους τους τομεις της φυσικης καταστασης θα ειναι η αποδειξη σοβαρης,προγραμματισμενης,υπευθυνης και συστηματικης επιστημονικης εργασιας που διαρκει για πολλά χρόνια!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου